Calatoriile unui roman

Motto:  “S-a spus că, în lumea oamenilor, „centrul e peste tot, iar periferia nicăieri“. În România e invers. Periferia e peste tot. Aşa că, orice ai face, eşti la margine: în politică, unde te înjură toţi, sau în masa anonimă, unde n-ai acces la putere. Românul are, de altfel, un adevărat complex al marginalităţii şi al provincialităţii. Mereu suntem „departe”, neiubiţi, suferinzi, chinuiţi. Avem o vocaţie de victime, şi când nu ne iese, o confecţionăm.”
Andrei Plesu

Sunt urmarita de ceva vreme de sintagme care-mi zdruncina urechile cu sunetul rotilor de tren pe calea inspumata a marii. Alaturare oarecum fortata, recunosc, dar care nu mai deranjeaza pe nimeni chit ca se stie foarte bine ca nu prea mai avem nici trenuri, nici flota. Ciufulita bine de sintagme precum “cred cu tarie” sau “lupta pentru tine”, cantarind spasita si dezinteresata amaraciunile legate de “furturile lor” adunate cu cele ale “ba ale lor”, mintea mea de pe urma a refuzat sa mai coopereze.

In vidul de putere creat, imaginatia a luat-o razna. Si iata cum m-am trezit in tara unor oameni mici, ajutandu-l cu o singura mana (cea cu stampila) pe presedintele acestora sa blocheze o flota in port si apoi s-o faca sa dispara. Discursul fals autoritar al unui om mai inalt cu o unghie decat primul sau ministru (cunoscut in toata tara nu atat pentru legile date cat pentru ironiile lansate de presa la impartirea lumii intre cei cu “tocuri inalte” si cei “fara tocuri”) au fost suficiente sa ma indeparteze de lumea lor.

Am ajuns apoi intr-o altfel de tara. O tara a tehnologiei avansate. Din loc in loc, mii de lucsi erupeau zgomotos deruland un ecran pe care se putea citi:
“Vrei sa-ti portezi votul cu tine? Iata cateva lucruri pe care ar trebui sa le stii:
1: Urca-te numai intr-un microbuz in care cunosti cel putin o persoana, altfel exista posibilitatea sa nimeresti alta retea si asta o sa te coste scump;
2. Completeaza orice cerere de portare la un partid cat timp semnatura iti creste semnificativ contul in banca;
3. Nu astepta ca partidul pe care intentionezi sa-l votezi sa faca ceva pentru tine. Desi ei vor ca tu sa crezi asta, n-ai nevoie de galeti, pelerine, pixuri si calendare. Ofera-te singur, negociaza, propune-le inca cinci prieteni care-ti stiu numarul si de care stii sigur ca te vor suna, indiferent in ce retea esti, si vei fi portat direct in noul partid. Beneficiind si de alegerea numarului. Pe listele pentru senatori sau deputati.”

Am trecut prin tara uriasilor (supranumiti si moguli) unde afacerile se fac in sferele inalte, ferite de ochii muritorilor de rand, apoi prin patria dinozaurilor politici, prin tara elitelor construite peste noapte, prin tara oamenilor care voteaza cu abnegatie si responsabilitate un nume pe care l-au uitat in momentul in care au parasit cabina de vot.

Fugind de toate, am cautat un loc in care sa ma ascund. M-am trezit intr-o cutie de lemn, incercand sa dau la o parte perdeaua din spatele meu. O voce metalica, bruiata de paraziti, imi franse gestul: “He, he, he. Nu uita ca la referendumul cu numarul o suta desfasurat pe perioada mandatului meu, ai votat obligativitatea participarii la vot pentru toti cetatenii Romaniei. Nu poti parasi cabina pana ce nu bifezi una dintre casutele buletinului de vot. Nu uita, alegerea iti apartine!” De abia atunci am realizat ca am mainile ocupate. O stampila si un biletel cu o singura casuta in care scria:
“Vreau legalizarea prostitutiei si a drogurilor, vreau ca Gigi Becali sa plece din Ghencea si pe ******** presedinte.”

Si, desi trecusem prin atatea tari gasind raspunsul la multe, desi aveam invatata lectia respectului fata de celalalt, a admiratiei fata de fiinta umana, a increderii in bunatatea genuina si a sperantei continue in bine, mi-a fost imposibil sa raspund cand fie-mea mi-a readus mintea acasa indicandu-mi sfarsitul povestii:
“Mami, cum e oare posibil ca astia sa-l declare nebun pe Gulliver?”

13 responses to “Calatoriile unui roman

Lasă un răspuns

